Senarai Doa-doa al-Ma'thurat Sughro


01. Surah Al-Fatihah
Aku berlindung dengan Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui daripada gangguan syaitan terkutuk.
(1) Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
(2) Segala puji bagi Allah (SWT), Tuhan Semesta Alam.
(3) Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
(4) Yang menguasai hari pembalasan (kiamat).
(5) Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan Engkaulah sahaja kami mohon pertolongan.
(6) Tunjukkanlah kami jalan yang lurus,
(7) (iaitu) jalan orang-orang yang Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan mereka yang dimurkai) dan bukan pula jalan orang yang sesat.
Fadhilat Wirid
Dalam satu hadith yang diriyawatkan oleh Ubai Ibn Ka'ab (ra) sesungguhnya Rasulullah (SAW) bersabda
"Demi nyawaku yang di dalam kekuasaan-Nya, tidak ada satu surah Taurat, dalam Injil, dalam Zabur dan dalam Al - Furqan seumpamanya (Al-Fatihah).Sesungguhnya ia tujuh ayat yang diulang-ulangkan dari Al-Quran al-'Azim yang diberikan kepada aku."


doa almathurat - 01fatihah
02. Al-Baqarah (1-5)
(1) Alif, Laam, Miim.
(2) Kitab (Al-Quran) ini tidak ada sebarang keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa
(3) Iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki mereka yang Kami anugerahkan kepada meraka
(4) Dan mereka yang beriman kepada kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan yang diturunkan sebelummu serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat
(5) Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya mereka dan merekalah orang-orang yang beruntung.

Fadhilat Wirid
Tiap pekerjaan yang penting yang tidak dimulakan dengan bacaan Basmalah maka ia kurang berkat.
Sesiapa yang membaca sepuluh ayat dari surah Al-Baqarah pagi hari, tidak dihampiri oleh syaitan hingga ke petang dan jika ia membaca seperti itu di petang hari, tidak akan dihampiri syaitan hingga ke pagi dan tidak akan ia lihat sesuatu yang tidak diingini pada anak buahnya dan harta bendanya.
-Hadith riwayat Ibn Mas'ud (ra)
doa almathurat - 02-baqarah-1-5-aliflammim
03. Al-Baqarah 255 (Ayat Al-Kursi)
Dialah Allah, tiada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Dia yang sentiasa hidup lagi sentiasa mengurus hamba-Nya sendirian, tidak dipengaruhi oleh mengantuk dan tidur. Dialah yang mempunyai segala di langit dan segala di bumi, siapakah gerangan yang memberikan syafaat di sisi-Nya dengan hak tidak dengan keizinan-Nya? Tuhan mengetahui apa yang di hadapan mereka dan mereka tidak meliputi (mengetahui) sesuatu dari ilmunya melainkan barang yang dikehendaki-Nya. Maha Luas Kursi (kerajaan)-Nya meliputi sekalian langit dan bumi. Dan tiada berat bagi-Nya memelihara keduanya dan dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Fadhilat Wirid
Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud (RA), Rasulullah (SAW) bersabda: "... sesiapa yang membaca sepuluh ayat ini: Empat di awal surah Al - Baqarah, ayat Kursi, dan dua ayat berikutnya dan akhir surah Al - Baqarah, maka rumahnya akan selamat daripada dimasuki syaitan hingga ke pagi hari."
 
doa almathurat - 03-baqarah-255-kursi1
04. Al-Baqarah 256-257
(256)Tiada paksaan dalam agama (Islam), kerana telah nyata kebenaran (Islam) daripada kesesatan (kufur). Oleh itu orang yang tidak mempercayaai taghut dan beriman kepada Allah, dia berpegang kepada simpulan (ajaran agama) yang teguh serta tidak akan putus. Dan ingatlah, Allah Maha mendengar, lagi Maha mengetahui.

(257)Allah Pelindung(Yang mengawal dan menolong) orang beriman. Ia mengeluarkan mereka daripada kegelapan (Kufur) kepada cahaya(Iman). Dan orang kafir, penolong-penolong mereka ialah taghut yang mengeluarkan mereka daripada cahaya (Iman)kepada kegelapan (Kufur). Mereka itulah ahli neraka. Mereka Kekal di dalamnya.
doa almathurat - 04-baqarah-256-257
05. Al-Baqarah 284-285
(284) Kepunyaan Allah segala apa yang ada di langit dan di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang di dalam hatimu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah (SWT) akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatan kamu itu. Maka, Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

(285) Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya.( Mereka mengatakan): " Kami tidak membezakan antara seseorang pun (dengan yang lain) dari Rasul-rasulNya", dan mereka mengatakan : " Kami dengar dan kami taat", (Mereka berdoa): " Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepda Engkaulah tempat kami kembali.
doa almathurat - 05-baqarah-284-285
06. Al-Baqarah 286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksaan (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa) : "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan Kami janganlah Engkau bebankan kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Berikanlah maaf kepada kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
doa almathurat - 06-baqarah-286
07. Surah Al-Ikhlas
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
(1)Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa",
(2)Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.
(3)Ia tidak mempunyai anak dan Ia jugak tidak diperanakkan
(4)Dan tidak ada sesiapa pun yang setara denganNya
Fadhilat Wirid
Abdullah bin Khubaib (RA) berkata: Di satu malam gelap dan hujan lebat, kami keluar mencari Rasulullah (SAW) untuk bersama - sama sembahyang dengannya dan kami temuinya lalu baginda bersabda sesuatu, maka saya tidak berjata apa. Kemudian baginda bersabda lagi hingga tiga kali, saya terus berkata: "Wahai Rasulullah, apakah yang saya hendak baca?" Maka baginda bersabda: "Bacalah surah Al - Ikhlas, Al - Falaq, dan Al - Naas waktu petang dan pagi tiga - tiga kali nescaya memadai untuk engkau segala sesuatu."
(Riwayat Abu Daud, Tarmidzi dan An - Nasa'ie)

doa almathurat - 07-ikhlas
08. Surah Al-Falaq
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
(1)Katakanlah (Wahai Muhammad): "Katakanlah: Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang mencipta sekalian Makhluk,
(2)daripada bencana para makhluk ciptaan-Nya
(3)dan daripada bahaya gelap apabila ia (merangkak) masuk,
(4)dan daripada bencana kejahatan makhluk - makhluk yang menghembus - hembus pada pelbagai simpulan sihir
(5)dan daripada kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".
doa almathurat - 08-falaq
09. Surah An-Nas
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
(1)Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia",
(2)Yang menguasai sekalian manusia.
(3)Tuhan yang layak disembah oleh sekalian makhluk
(4)Dari kejahatan pembisik, penghasut yang timbul tenggelam,
(5)yang melemparkan bisikan dan hasutan ke dalam hati manusia,
(6)(iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia."
doa almathurat - 09-nas
(Pagi)" Kami hayati pagi ini ya Allah di mana pada pagi ini kerajaan alam ini di tanganMu. Puji untuk Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya. Tidak ada Tuhan sebenarnya melainkan Dia. KepadaNya kami bakal dihimpunkan."

Fadhilat Wirid
Rasulullah (SAW) selalu membaca ayat tersebut di waktu pagi dan petang.
(Riyawat Ibnu Sunni dan Al - Bazzar)
doa al-mathurat - 10-doa01-pagi
(Petang) " Kami hayati petang ini ya Allah di mana pada pagi ini kerajaan alam ini di tangan-Mu. Puji untuk Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya. Tidak ada Tuhan sebenarnya melainkan Dia. Kepada-Nya kami bakal dihimpunkan." doa al-mathurat - 10-doa01-ptg
(Pagi) "Kami hayati suasana pagi ini atas landasan fitrah dan perwatakan Islam. Berpegang kepada kalimah Ikhlas (dan prinsip) keikhlasan. Berpegang kepada agama Nabi-Mu Muhammad (SAW), yang juga agama bapa kami (Nabi) Ibrahim dengan setulus hati. Dan (Nabi) Ibrahim sama sekali bukan seorang yang musyrikin."

Fadhilat Wirid
Rasulullah (SAW) selalu mengajar kami (para sahabat) membacanya apabila masuk waktu pagi dan petang.
(Dikeluarkan oleh Ibn Abdullah, Imam Ahamad)
doa al-mathurat - 11-doa02-pagi
(Petang) "Kami hayati suasana petang ini atas landasan fitrah dan perwatakan islam. Berpegang kepada kalimah Ikhlas (dan prinsip) keikhlasan. Berpegang kepada agama Nabi-Mu Muhammad (SAW), yang juga agama bapa kami (Nabi) Ibrahim dengan setulus hati. Dan (Nabi) Ibrahim sama sekali bukan seorang yang musyrikin." doa al-mathurat - 11-doa02-ptg
(Pagi) "Ya Allah, pagi ini kami kecapi nikmat pemberian-Mu, kesihatan dan perlindungan-Mu, maka sempurnakan nikmat, afiat dan perlindungan-Mu terhadap kami di dunia dan akhirat."

Fadhilat Wirid
Daripada Ibn Abbas (RA), dia berkata bahawa, Rasulullah (SAW) telah bersabda :"Barang siapa yang membaca pada pagi dan petang sebanyak 3 kali, maka adalah menjadi hak Allah (SWT) menyempurnakan nikmat ke atasnya."
(Riwayat Ibnu Sunni)
doa al-mathurat - 12-doa03-pagi
(Petang) "Ya Allah, petang ini kami kecapi nikmat pemberian-Mu, kesihatan dan perlindungan-Mu, maka sempurnakan nikmat, afiat dan perlindungan-Mu terhadap kami di dunia dan akhirat." doa al-mathurat - 12-doa03-ptg
(Pagi) "Ya Allah, apa saja nikmat yang kami dapati pagi ini dari mana-mana makhlukMu maka sebenarnya dari Engkau jua. Tidak ada sekutu bagiMu. Puji dan kesyukuran (kami) untukMu."

Fadhilat Wirid
Berkata Abdullah bin Ghanam al-Biyadzi (RA), sabda Rasulullah (SAW): "Sesiapa yang membaca waktu pagi dan petang sebanyak 3 kali, menunjukkan ia telah naikkan kesyukuran kepada Allah hari dan malam tersebut."
doa al-mathurat - 13-doa04-pagi
(Petang) "Ya Allah, apa saja nikmat yang kami dapati petang ini dari mana-mana makhluk-Mu maka sebenarnya dari Engkau jua. Tidak ada sekutu bagi-Mu. Puji dan kesyukuran (kami) untuk-Mu." doa al-mathurat - 13-doa04-ptg
"Wahai Tuhan, untukMu pujian yang setanding dengan kebesaran serta kemuliaan wajahMu dan keagungan kekuasaanMu."
Fadhilat Wirid
Daripada Abdullah bin Umar (RA), Rasulullah bercerita: " Seorang hamba Allah (SWT) membaca (bacaan di atas) maka terasa lemah dua malaikat dan tidak tahu bagaimana untuk mencatit ganjarannya, lalu malaikat terus mengadu kepada Allah (SWT), katanya: 'Ya Allah! Seorang hamba Engkau membaca satu bacaan yang kami tidak tahu bagaimana untuk mencatit ganjarannya' Firman Allah (SWT): "(Yang memang mengetahui) Apa yang dibaca olehnya?" Maka jawab malaikat " Ia membaca (bacaan di atas)." ' Firman Allah : ' Tulislah sebagaimana yang dibaca oleh hambaKu itu sehingga ia menemui Aku dan Aku akan beri ganjaran dengan bacaannya itu'."
(Riyawat Imam Ahmad dan Ibnu Majah)
doa al-mathurat - 14-doa05-zikir-puji
"Redhalah aku berTuhankan Allah, beragamakan Islam dan bernabi serta ber-Rasulkan Muhammad."

Fadhilat Wirid
Daripada Abi Salam (RA), iaitu seorang khadam Nabi (SAW), dia berkata: " Aku mendengar Rasulullah (SAW) bersabda: 'Sesiapa membaca waktu pagi dan petang (bacaan di atas) sebanyak tiga kali adalah menjadi hak ke atas Allah memberi keredhaan'."
(Riwayat Abi Daud dan Tarmidzi, An - Nasa'ie dan Al - Hakim)
doa al-mathurat - 15-doa06-reda-islam
"(Kami ucapkan) Maha Suci Allah dengan segala tahmidNya, sebanyak makhluk ciptaanNya, serela hatiNya, seberat timbangan 'ArasyNya dan sebanyak tinta kalimahNya."

Fadhilat Wirid
Daripada Juwairiah Ummul Mukminin (RA) sesungguhnya Rasulullah (SAW) keluar aru tempatnya pagi-pagi hari apabila baginda selesai sembahyang subuh dan dia masih dalam masjidnya, kemudian Rasulullah (SAW) balik semula selepas baginda sembahyang sunat Dhuha. Lalu sabda Rasulullah (SAW) : "Engkau masih berada seperti dalam keadaan masa saya keluar tadi." Jawab Juwairiah: "Ya." Maka sabdanya lagi: "Sesungguhnya saya telah membaca selepas itu empat kalimah (bacaan di atas) sebanyak tiga kali di mana jika boleh ditimbangkan dengan apa yang dibaca sejak pagi tadi sudah tentu saya timbangkan."
doa al-mathurat - 16-doa07-zikir-reda-seberat-arasy
"Ya Allah, sesungguhnya kami mohon perlindunganMu daripada mensyirikkanMu dengan sesuatu yang kami ketahui dan kami mohon ampun kepadaMu daripada apa jua perkara yang tidak kami ketahui."

Fadhilat Wirid
Daripada Abu Musa al-Ash'ari : Suatu hari Rasulullah (SAW) telah memberikan ucapan kepada kami demikian sabdanya: "Wahai manusia, hendaklah kamu takut daripada syirik kerana ia merupakan satu benda sulit yang lebih sulit daripada melatanya semut." Maka ditanya oleh seorang hamba Allah (SWT) : "Bagaimanakah wahai Rasulullah kami terus memeliharanya sedangkan ia lebih sulit daripada melatanya semut ?" Maka jawab baginda (SAW): "Bacalah olehmu sebanyak tiga kali setiap hari (bacaan di atas)."
doa al-mathurat - 18-doa09-elak-syirik
"(Kami ucapkan) Dengan nama Allah yang segala sesuatu di langit mahupun di bumi tidak akan memberikan apa-apa mudharat selama bersama dengan namaNya. Dan Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui."

Fadhilat Wirid
Daripada Uthman bin Affan (RA): Mana-mana hamba Allah (SWT) yang membaca tiap-tiap pagi dan petang hari (bacaan di atas) sebanyak tiga kali insyaAllah tidak akan ditimpa keatasnya bahaya.
(Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
doa al-mathurat - 19-doa10-elak-jahat-makhluk
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepadaMu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepadaMu dari beban hutang dan penindasan orang."

Fadhilat Wirid
Abu Hurairah (RA) meriwayatkan bahawa Rasulullah (SAW) masuk ke dalam masjid. Tiba-tiba terdapat seorang sahabat bernama Abu Amamah di dalam keadaan ketar, maka baginda bertanya: "Apakah sebab aku lihat kamu berada di masjid yang bukan masa sembahyang?"
Jawab Abu Amamah: "Beberapa urusan hutang telah menyebabkan aku resah gelisah wahai Rasulullah."
Maka jawab baginda : "Tidakkah sepatutnya aku beri satu bacaan yang apabila engkau baca,akan dihilangkan oleh Allah (SWT) penyakit kebingungan itu dan akan terbayar hutang-hutangmu?"
Jawabnya: "Ya!"
Lalu baginda bersabda: "Apabila pagi dan petang, hendaklah membaca (bacaaan di atas)."
    Kemudian Abu Amamah berbuat seperti yang diarahkan oleh Rasulullah (SAW), maka Allah (SWT) telah menghilangkan penyakit resahnya, dan segala hutangnya dapat diselesaikan.
(Dikeluarkan oleh Abu Daud)
doa al-mathurat - 20-doa11-elak-sikap-buruk
"Ya Allah, sejahterakanlah tubuh badanku. Ya Allah, sejahterakanlah pendengaranku dan Ya Allah sejahterakanlah penglihatanku."

Fadhilat Wirid
Daripada Abdul Rahman bin Abi Bakrah (RA), dia pernah berkata kepada bapanya: " Wahai bapaku, saya mendengar bapa selalu mengulang-ulang doa (bacaan di atas) tiap-tiap pagi dan petang." Jawab bapanya: " Ya! Bapa dengar Rasulullah berdoa seperti itu, maka bapa ingin menyebut sunnahnya."
(Riwayat Oleh Abi Daud)
doa al-mathurat - 21-doa12-sihat-badan
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kufur dan kefakiran. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari siksa kubur. (Ikrar kami) Tidak ada Tuhan (yang sebenarnya) kecuali Engkau."

Fadhilat Wirid
Daripada Abdul Rahman bin Abi Bakrah (RA), dia pernah berkata kepada bapanya: " Wahai bapaku, saya mendengar bapa selalu mengulang-ulang doa (bacaan di atas) tiap-tiap pagi dan petang." Jawab bapanya: " Ya! Bapa dengar Rasulullah berdoa seperti itu, maka bapa ingin menyebut sunnahnya."
(Riwayat Oleh Abi Daud)
doa al-mathurat - 22-doa13-elak-fakir
"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada tuhan kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakan diriku. Aku (hanyalah) hambaMu. Aku berusaha sedaya upaya untuk setia memegang janjiMu. Aku berlindung kepadaMu ya Allah akibat dari kejahatan yang terlanjur telah aku lakukan.
Ya Allah, aku mengaku sekian banyak nikmatMu kepada aku dan aku mengakui juga akan sekian banyak dosaku, maka ampunkanlah dosaku. Tiada yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau."
Fadhilat Wirid
Daripada Syaddad bun 'Aus (RA) daripada Nabi (SAW) bersabda: " Penghulu istighfar ialah (bacaan di atas), sesiapa yang membaca penuh dengan keyakinan setiap pagi dan petang maka sekiranya ia mati di waktu itu insyaAllah akan dimasukkan ke dalam syurga."
(Riwayat Al - Bukhari)
doa al-mathurat - 23-doa14-elak-jahat-sendiri
"Aku mohon ampun kepada Allah yang tiada tuhan kecuali Dia, Tuhan yang sentiasa hidup dan berkekalan (mentadbir alam ini) dan aku bertaubat kepadaNya (akan segala dosaku)."
Fadhilat Wirid
Daripada Zaid, Maula Nabi (SAW) berkata: "Aku dengar bapaku menceritakan kepada aku, daripada nenekku ia dengar Rasulullah bersabda, sesiapa yang membaca (bacaan di atas) maka diampunkan segala dosanya."
(Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)
doa al-mathurat - 24-doa15-istighfar-taubat
"Maha Suci Engkau ya Allah dengan segala kebesaran dan tahmid. Aku jadi saksi dan mengaku bahawa tiada Tuhan lain kecuali Engkau. Aku pohon ampun dariMu akan segala dosa kesalahan."
Fadhilat Wirid
Jubair bin Mat'am (RA) berkata bahawa Rasulullah bersabda: "Barangsiapa yang membaca (bacaan di atas) hingga akhir, dalam mana-mana majlis zikir, maka adalah sama seperti meterai (cop) yang dimeterikan atasnya dan jika di baca dalam majlis-majlis yang bukan zikir adalah sebagai kifarat (penutup segala kesalahan dan dosanya)."
(Riwayat An - Nasa'ie, Thabrani dan Al - Hakim)
doa al-mathurat - 25-doa16-tasbih-taubat
Ya Allah, restuilah dan berkatkanlah junjungan kami Muhammad, sebagai hamba, Nabi dan Rasul-Mu yang Ummi. Berkatilah keluarga dan sahabat Baginda. Sejahterakanlah Baginda selama-lamanya. Kami pohon sebanyak bilangan apa saja yang di ketahui oleh-Mu atau sebanyak perkara yang ditulis oleh kalam-Mu dan sebanyak yang dirangkum oleh kitab-Mu. doa al-mathurat - 26-doa17-salawat-kalam
"Terima dan redhailah ya Allah akan penghulu-penghulu kami, Sayidina Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan para sahabat Baginda semuanya, juga para tabi'in dan orang yang mengikut jejak langkah mereka sehinggalah ke hari pembalasan. Terimalah (kepulangan) mereka dengan sebaik-baiknya".
Fadhilat Wirid
Imam Nawawi menulis dalam kitabnya (al-Azkar) : "... kami riwayatkan dalam Hilyatul Aulia daripada Sayyidina Ali: Sesiapa yang ingin menyukat dengan penyukat yang lebih sempurna, maka katakanlah di akhir mana-mana majlis dengan (bacaan di atas)."
doa al-mathurat - 27-doa18-doa-sahabat
Surah Ali-Imran (26-27)
(26)Katakanlah: "Katakanlah, Ya Allah, pemilik kekuasaan (kerajaan) alam buana, Engkau memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Engkau suka. Engkau merampas kekuasaan itu dari siapa sahaja yang Engkau mahu. Engkau berkuasa memuliakan dan menghina siapa yang Engkau mahu. Di tanganMu (wahai Allah) segala kebaikan dan kekayaan. Sesungguhnya, Engkau berkuasa untuk berbuat apa sahaja. "
(27)Engkau mengganti siang dengan malam dan menggantikan malam dengan siang. Engkau menerbitkan sesuatu yang hidup dari sesuatu yang kaku (mati) dan Engkau menerbitkan sesuatu yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau memberi rezeki tanpa berhitung kepada sesiapa sahaja yang Engkau mahu."
 
doa al-mathurat - 28-ali-imran-26-27
"Ya Allah kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut (nama) Mu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMu. Ya Allah, kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna keyakinan yang benar-benar mantap. (Ya Allah) kurniakanlah kami (ad-Deen) cara hidup yang jitu dan unggul selamat dari segala mara bahaya dan petaka. Kami mohon (Ya Allah) kecukupan yang tidak sampai terpaksa meminta jasa orang lain. Berikanlah kami (Ya Allah) iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharapkan orang lain selain dari Engkau sendiri. Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami, keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa sahaja yang bersama-sama kami. Janganlah (Ya Allah) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dari itu. Wahai Tuhan yang mudah dan cepat memperkenankan permintaan (perkenankanlah)." doa al-mathurat - 29-doa19-syukur-panjang
Ya Allah, menjelanglah kini malam (ciptaan)-Mu, beredarlah sudah siang-Mu, inilah keluhan suara dan pinta para du'at-Mu. Maka oleh itu ampunkanlah dosaku.
Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini ....(bayangkan wajah-wajah rakan persejuangan) telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi (perintahMu), bersatu memikul beban dakwahMu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia mendaulat dan menyokong syariatMu. Maka eratkanlah ya Allah ikatannya.
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkan hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentangMu Jika Engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMu. Engkau lah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami (Nabi) Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.
Amin.
doa al-mathurat - 30-doa20-rabitah
Dikongsikan semua doa-doa al-Ma’thurat yang terdapat dalam applikasi m-Mathurat. Teks bahasa Arab saya sertakan dalam format PNG kerana tidak mahu berlaku kesalahan paparan disebabkan oleh pelayar web (browser) yang tidak dapat menyokong aksara Arab.

- Ads by Google -